FANDOM

Anno 2015 worden steeds meer informatie vast gelegd in databases. Voor veel bedrijven is het een uitdaging om te bepalen welke data wel of niet opgeslagen moet worden. Immers meer data, kost meer opslag kosten, maar kan eventueel op lange termijn wel weer een sterkere concurrentie positie opleveren.

RapportageEdit

Door deze enorme toename van de data in databases wordt het ook steeds lastiger om data efficiënt te verwerken. Een goede architectuur van de database wordt daarom steeds belangrijker, maar vooral ook het goed bijhouden wie en waarom bepaalde data wordt geraadpleegd.

Zo hoeft niet ieder rapport gemaakt te worden met real life data. Als iemand een rapport moet maken over het afgelopen maand of afgelopen half jaar. Kan dit goed met een copy van de data. Je ziet daarom ook vaker dat een deel van de data in extra tabellen of in een losse database wordt gekopieerd. Deze extra database is dan bedoeld voor rapportages die niet de meest actuele data nodig hebben. Op deze manier wordt de hoofd database niet zo zwaar belast en kan iedereen toch bij de data die hij of zij nodig heeft. Hierdoor wordt het uiteindelijke proces sneller en stabieler.

WetgevingEdit

De wet bescherming van persoonsgegevens stelt veel eisen aan het opslaan van data en hoe lang deze bewaard mag worden. Nu er steeds meer informatie wordt opgeslagen, niet alleen gestructureerde maar ook ongestructureerde informatie wordt dit een steeds grotere uitdaging.  Het blijkt dan ook dat veel bedrijven hier slecht mee omgegaan. Dit is niet alleen een risico voor het bedrijf deze loopt namelijk kans imago schade en een boete van maximaal tienduizend euro, maar hierdoor is het voor de klanten tegenwoordig niet meer na te gaan welk bedrijf over welke informatie beschikt. Een klant kan wel inzicht vragen bij het bedrijf over welke gegevens het beschikt, maar moet hier dan wel een kleine vergoeding voor betalen.