FANDOM

Online back-upEdit

Door de sterk verbeterde internet infrastructuur worden online back-ups steeds populairder. Dit komt omdat online back-up de voordelen van de andere methodes combineert. Zo is de back-up altijd extern en dus veilig tegen fysieke schade zoals brand.

Online back-up kan door een bedrijf intern geregeld worden of worden afgenomen bij een gespecialiseerd bedrijf. Steeds meer MKB neemt een dergelijke online back-up dienst af. Daarbij hebben ze vaak de keuze uit verschillende abonnementen. Deze abonnementen variëren van de back-up bron, aantal GB’s of aantal werkplekken. Soms moet er extra worden betaald voor diensten als Exchange of SQL server.

Om online back-up zo snel mogelijk te laten verlopen is het belangrijk niet elke dag een volledige back-up te maken. Hiervoor zijn incremental back-ups uitgevonden. Incremental back-ups kijken naar de verschillen tussen de laatste volledige back-up en de nieuwe data, alleen de verschillen (en dus nieuwe of gewijzigde bestanden) worden geback-upt. Deze zijn vaak erg snel en kunnen binnen enkele minuten worden verzonden.

TapesEdit

Back-ups maken op tapes is tegenwoordig een verouderde methode die alleen nog in legacy situaties in grote bedrijven wordt gebruikt. Tegenwoordig zijn harde schijven goedkoop genoeg (en veel sneller) om grote hoeveelheden data op te slaan.

Tapes zijn over het algemeen traag en moeten na elke back-up gewisseld worden voor een andere voor effectief gebruik. Toch kunnen tapes soms snel data terug lezen als de leeskop op de goede plaats staat, alle data staat immers achter elkaar. De grootste tape op dit moment is van IBM met 10TB.

Harde schijvenEdit

Veel bedrijven maken gebruik van back-ups op harde schijven. Dit kan in veel verschillende vormen, zo zal een kleine ondernemer een externe harde schijf aansluiten en hier handmatig zijn data naar toe kopiëren. Grote bedrijven maken gebruik van grote storage pools in de serverruimte in de vorm van een NAS of SAN.

Harde schijven zijn relatief goedkoop, hebben een lange levensduur en zijn betrouwbaar genoeg voor langdurende dataopslag. Toch worden steeds meer interne back-ups uitbesteed naar online diensten, die op hun beurt weer alles op harde schijven zetten.

Off-siteEdit

Het is belangrijk om een back-up niet in dezelfde ruimte of gebouw te bewaren dan de originele data, omdat deze dan ook verloren kan gaan bij bijvoorbeeld brand of diefstal. Grote bedrijven repliceren vaak data naar een andere locatie of data center. We zouden hierbij ook al kunnen spreken van een online back-up.