FANDOM

Back-up

In elke organisatie ontstaan er vroeg of laat incidenten waardoor data integriteit in gevaar komt. Er zijn verschillende manieren om deze kans tot het minimum te beperken. Maar het lukt niet altijd om dit te voorkomen. Omdat data vaak niet vervangbaar (en dus verzekerbaar) is het belangrijk een plan te hebben voor disaster recovery. Vaak zal dit gedaan worden met behulp van back-up’s. Een back-up is een reservekopie van gegevens, die wanneer nodig gebruikt kan worden om data te herstellen.

Backup ManierenEdit

Om een back-up te maken zijn er verschillende manieren. De 1 wordt al tientallen jaren gebruikt, de andere komt voort uit het huidige cloud computing tijdperk.

Online back-upEdit

Door de sterk verbeterde internet infrastructuur worden online back-ups steeds populairder. Dit komt omdat online back-up de voordelen van de andere methodes combineert. Zo is de back-up altijd extern en dus veilig tegen fysieke schade zoals brand.

Online back-up kan door een bedrijf intern geregeld worden of worden afgenomen bij een gespecialiseerd bedrijf. Steeds meer MKB neemt een dergelijke online back-up dienst af. Daarbij hebben ze vaak de keuze uit verschillende abonnementen. Deze abonnementen variëren van de back-up bron, aantal GB’s of aantal werkplekken. Soms moet er extra worden betaald voor diensten als Exchange of SQL server.

Om online back-up zo snel mogelijk te laten verlopen is het belangrijk niet elke dag een volledige back-up te maken. Hiervoor zijn incremental back-ups uitgevonden. Incremental back-ups kijken naar de verschillen tussen de laatste volledige back-up en de nieuwe data, alleen de verschillen (en dus nieuwe of gewijzigde bestanden) worden geback-upt. Deze zijn vaak erg snel en kunnen binnen enkele minuten worden verzonden.

TapesEdit

Back-ups maken op tapes is tegenwoordig een verouderde methode die alleen nog in legacy situaties in grote bedrijven wordt gebruikt. Tegenwoordig zijn harde schijven goedkoop genoeg (en veel sneller) om grote hoeveelheden data op te slaan.

Tapes zijn over het algemeen traag en moeten na elke back-up gewisseld worden voor een andere voor effectief gebruik. Toch kunnen tapes soms snel data terug lezen als de leeskop op de goede plaats staat, alle data staat immers achter elkaar. De grootste tape op dit moment is van IBM met 10TB.

Harde schijvenEdit

Veel bedrijven maken gebruik van back-ups op harde schijven. Dit kan in veel verschillende vormen, zo zal een kleine ondernemer een externe harde schijf aansluiten en hier handmatig zijn data naar toe kopiëren. Grote bedrijven maken gebruik van grote storage pools in de serverruimte in de vorm van een NAS of SAN.

Harde schijven zijn relatief goedkoop, hebben een lange levensduur en zijn betrouwbaar genoeg voor langdurende dataopslag. Toch worden steeds meer interne back-ups uitbesteed naar online diensten, die op hun beurt weer alles op harde schijven zetten.

Off-siteEdit

Het is belangrijk om een back-up niet in dezelfde ruimte of gebouw te bewaren dan de originele data, omdat deze dan ook verloren kan gaan bij bijvoorbeeld brand of diefstal. Grote bedrijven repliceren vaak data naar een andere locatie of data center. We zouden hierbij ook al kunnen spreken van een online back-up. 

Belang van backupEdit

Iedereen kent wel iemand of heeft meegemaakt dat bestanden kwijt zijn geraakt. De oorzaak hiervan komt vaak door het kapot gaan van hardware. Ook in bedrijven komt het voortdurend voor dat iemand per ongelijk een bestand heeft verwijderd. Als dit gebeurt is het belangrijk om deze bestanden terug te krijgen. Hiervoor gaan we kijken naar wat voor soort back-up methodes goed werken voor bepaalde situatie en wat dit betekend voor het IT structuur.

Back-ups kosten geldEdit

Het kost een bedrijf vaak veel geld om back-up ruimte vrij te maken. Hoewel het klopt dat harde schijf ruimte steeds goedkoper wordt, heb je vaak ook steeds grotere bestanden waar je gebruik van maakt. Waar in het jaar 2000 een GB aan ruimte $7.14 koste, kost hij in 2003 maar $0,0633 (bron Kryder's Law). Ondanks dat schijfruimte veel goedkoper is geworden is de vraag hiervoor niet omlaag gegaan. Het is zelfs sterk omhoog gegaan. De hoeveelheid dat een bedrijf als Google jaarlijks meer nodig heeft aan opslagruimte is gigantisch. Als er een server niet meer functioneert dan is er alsnog niets verloren en zal een andere server deze taak simpelweg overnemen. (bron, Google Data center backup)

Back-ups vanuit een overheidsinstellingEdit

In Nederland en in andere landen beheerd de overheid onze persoonlijke informatie zoals onze identiteitsbewijzen. Deze informatie moet ten alle tijden beschikbaar zijn voor andere instellingen zoals DigID en voor het uitschrijven van rijbewijzen. Verder sterven er dagelijks mensen en worden mensen dagelijks geboren. Ook deze informatie moet verwerkt worden. Verder, als er veranderingen gepleegd worden dan moeten deze niet verwijderd worden.

De gevolgen van vermiste informatie bij de overheid kan zijn dat iemand niet meer bestaat. Dit betekend indirect ook meteen dat deze persoon geen eigendommen meer heeft.

Back-ups vanuit een ziekenhuisEdit

De ziekenhuizen in Nederland beheren alle patiënt informatie. Als een doctor niet alle informatie over een patiënt naar boven kan krijgen op ieder moment van de dag, dan kan het levens kosten. Als iemand aangereden zou worden en er is geen patiënt informatie dan moet er uit gegaan worden dat deze persoon geen allergieën heeft. Als deze persoon vervolgens allergisch zou zijn voor de pijnstillers of andere medicijnen dan kan het de leven kosten van deze persoon.

Om er zeker van te zijn dat er geen problemen zijn bij de ziekenhuizen, is alles redundant. Dit betekend dat de informatie dat de doctoren nodig hebben ten alle tijden beschikbaar is op meerdere locaties.